Waarom is verwachtingen managen nou eigenlijk zo moeilijk? Jij hebt er toch ook een hekel aan als iemand niet nakomt wat ie beloofd? Durven we niet te zeggen wat we nodig hebben om iets op een bepaald moment in te leveren? Kunnen we gewoon slecht inschatten wat haalbaar is? Doen we maar wat en hopen we het er het beste van?
In een commercieel bedrijf (of eigenlijk in alle omstandigheden) zou het toch netjes staan als je helder kunt zijn over wat je klant of collega van je mag verwachten. “De levertijd is 3 dagen meneer”. Lijkt mij simpel. Maar om me heen zie ik nogal eens chaos en verwarring.
Zomaar enkele oplossingen:
- Ben duidelijk over het begin punt. Als je specifieke details nodig hebt om aan de slag te kunnen geef die dan aan voor je af spreekt wanneer je levert
- Begin pas als aan alle vereisten is voldaan. Half werk of meerdere keren starten is gewoon niet efficiënt en alleen als je continu kwaliteit levert zijn je klanten tevreden en komen ze terug
- Plan wanneer je begint en wanneer je klaar moet zijn
- Hou in je agenda rekening met onverwachte zaken. Alle uren afblokken heeft geen zin. Je dag loopt nooit 100% zoals gedacht
- Gun jezelf een beetje marge. Een Engels spreekwoord zegt “under promise and over deliver”. Kortom denk je aan woensdag, spreek af vrijdag en verras je klant
- Geef tijdig aan als het je toch onverhoopt niet lukt. Eerlijkheid wordt beter gewaardeerd dan om de hete brij heen draaien. Realiseer je dat communicatie voor meer dan 90% non-verbaal is. Wie houdt wie dan voor de gek?
- Leer van wat er fout gaat en pas aan. Praat er met je team over en laat mensen meedenken over oplossingen. Help ze om duidelijk af te spreken wat er gaat gebeuren.
Ik spreek de verwachting uit dat je hiermee klantverwachtingen kunt waarmaken. En oh ja, mocht je nog meer tips hebben, reageer via de comments!
Succes!