Vertrouwen, de lerende organisatie

In veel bedrijven heerst het credo “vertrouwen is goed, maar controle is beter”. En er zijn absoluut zaken waarbij dat een handig en fail-safe uitgangspunt is. Zo denk ik dan bijvoorbeeld aan cijfers, of ze nou verantwoordend of sturend zijn. Of aan het werken conform processen. In bedrijven waar met machines geproduceerd word, maar ook in een kantooromgeving, kan daar een lerende werking van uitgaan en veel ellende worden voorkomen door stevig de lijnen uit te zetten en het opvolgen daarvan te automatiseren. Dat laatste is veelal een kwestie van blijven herhalen.

Maar als het gaat om de omgang met elkaar, vind ik een nuancering toch wel belangrijk. Hoeveel van jullie hanteren het principe dat vertrouwen verdiend moet worden? Eerst bewijzen dat men geschikt is en uit het goede hout gesneden? Dat men in staat is te leren?

En daar wringt voor mij toch wel een beetje de schoen. Hoe moeilijk soms ook, ik denk dat je moet beginnen met vertrouwen geven. Zeker in een organisatie die iets te leren heeft (lees: moet veranderen om te overleven) is angst dodelijk voor het resultaat. Niemand loopt een stap extra, maar maakt zich juist zo klein mogelijk om maar niet op te vallen. Niet echt iets wat helpt om in de vooruit te komen.
En natuurlijk, als het jouw hoofd op het hakblok is, is dat gewoon super lastig. Maar ik zie steeds maar weer bewezen worden dat om resultaat te krijgen, je ervan uit moet gaan, tot in het diepst van je vezels, dat je mensen het kunnen. En accepteren dat het niet altijd goed gaat. Maar dat zien, bespreken en oplossen. De veiligheid die dat geeft zorgt bijna automatisch voor een vliegwiel effect!

Let op, dit is nadrukkelijk geen aanbeveling om maar alles met de mantel der liefde te bedekken. Integendeel, datgene wat goed en niet goed gaat met elkaar bespreken is juist erg belangrijk. De setting waarin dat gebeurt, en de snelheid (kort-cyclisch dus) bepalen wel veel van het uiteindelijke resultaat. Men moet bij wijze van spreken met volle overtuiging op de bek durven gaan, wetende dat er altijd gelegenheid is om er van te leren en door te gaan.

En wil of kan iemand daar niet in mee, dan wordt dat ook duidelijk bij beide partijen en kan er sneller en vloeiender naar een betere stoel gezocht worden. Desnoods buiten je bedrijf. Ook dat is professioneel!

Deel je ervaringen gerust via de comments…

Scroll naar boven