Over het managen van veranderingen doen de fraaiste verhalen de ronde. De ene na de andere goeroe dient zich aan en de ene consultant heeft er nog meer verstand van dan de ander, of er is wel weer een “nieuw” (?) boek over geschreven. De vraag dient zich aan of ik wel iets kan bijdragen aan een dergelijk vraagstuk. Wellicht niet….
Maar omdat in de praktijk blijkt dat organisaties nog altijd moeite hebben met de materie en ik er natuurlijk wel een mening over heb ;-), bij deze mijn 5 cent:
Volgens Wikipedia worden veranderingen vanuit 2 denkrichtingen aangevlogen. Het Ontwerpmodel en het Ontwikkelmodel. Ik wil hier geen pleidooi houden voor deze richtingen, maar me even richten op de belangrijkste reden waarom veel organisaties worstelen om succesvol te zijn op dit terrein. In mijn ogen: men maakt het vaak te ingewikkeld!
Want welke route je ook kiest, vroeg of laat worden er mensen bij betrokken. En aangezien wij eigenaardige wezens in deze alleen veranderen omdat we het willen (fijn), of omdat we het moeten (pijn), gaat het daar ergens mis. En dat ergens heeft heel vaak te maken met communicatie. Of eigenlijk het gebrek daar aan.
We nemen aan dat het wel duidelijk is, we denken het met een memo af te kunnen, we bedenken iets vanuit onze ivoren toren en hebben geen behoefte aan input uit de praktijk, noem maar op. Maar in ieder geval vinden we het erg lastig om elkaar mee te nemen in de ontwikkelingen. En ook hier geldt, we hebben allemaal andere talenten en juist door die verscheidenheid te gebruiken kunnen we elkaar versterken. De een kan op een blanco pagina een prachtige toekomstbeeld neerzetten, een ander vult aan met de punten en komma’s, de details die een goede visie juist zo succesvol kunnen maken. En een derde kan weer bedenken hoe dat naar de dagdagelijkse gang van zaken vertaald kan worden.
Kortom door samen te werken wordt het niet alleen een sterker verhaal, door de toegenomen invloed is de betrokkenheid ook veel groter en wordt afstemming een vanzelfsprekendheid.
In je eentje te werk gaan kan best werken hoor. Maar in een bedrijf kom je met samenwerken uiteindelijk toch verder. Zowel binnen als buiten de poort…
Je aanvullingen of reacties zijn weer welkom via de comments.
Pingback: Veranderingen Managen