Social Media voor ondernemers

social mediaNatuurlijk, het is een trein waar veel mensen op willen. En zeker, de vraag is altijd of je niet ook in die trein moet stappen. En of je eigenlijk niet al te laat bent als je er niet al in zit…
Maar laten we nu maar eens geen paniek zaaien, maar gewoon eens kijken wat Social Media je kunnen opleveren. Vanuit het perspectief van een ondernemer. Immers, je klanten zitten op Social Media. Ze daar kunnen ontmoeten is dan een groot voordeel. En of zij nu vragen voor jou hebben, of jij voor hen, dat is minder spannend. Op zo’n laagdrempelige manier in contact staan met je klant levert zoveel op, daar kan nauwelijks een campagne tegen op. De volgende punten zijn niet bedoeld als een uitputtende en volledige uitleg. Maar geven hopelijk voldoende stof tot nadenken voor de aspiranten en andere belangstellenden 😉

  • Ontmoeten:
    Social Media geven je bedrijf een gezicht, maken het persoonlijk. Deze uitingsvorm van Social Media mag je niet onderschatten. Of het nu gaat om marktonderzoek (#durftevragen), webcare (wie zegt waarom wat over ons), promoties (nieuwe actie, nieuw product, etc.), verbinding maken op deze manier kan je veel ambassadeurs opleveren. Hierbij is interactie het sleutelwoord. Vraag, of reageer.
  • Netwerken:
    Via Social Media kun je gemakkelijk contact leggen en onderhouden met klanten, leveranciers, partners en natuurlijk vrienden, medewerkers en andere bekenden. Informatie is snel te delen, je kunt met oog voor detail op een simpele manier aandacht geven en genereren. Maar het is vooral zaaien. Geven zonder er onmiddellijk iets voor terug te verwachten!
  • Werven:
    Door het tempo van Social Media gaan vacatures vaak razendsnel rond. Een goedkope manier om de juiste persoon voor je te vinden.
  • Uitleggen:
    Via een blog, of video’s op YouTube kun je gemakkelijk bepaalde facetten van je dienstverlening in woord of beeld uitleggen aan je klanten. Dit kan je status als expert voeden en is daarmee prima (personal) branding. Vooral een blog die met enige regelmaat wordt aangevuld met een nieuw artikel draagt stevig bij aan je zichtbaarheid.
  • Verkoop:
    Een lastig deel, maar niet onmogelijk. De grootste uitdaging hier is balans. Ongegeneerd reclame voor jezelf maken wordt niet gewaardeerd. Maar informatie en andere extra’s kunnen wel leiden tot vraag. Zeker als je de spelregels goed toepast kunnen ze je credibility juist versterken.

Tot slot mijn tip om je in eerste instantie vooral te richten op LinkedIn en Twitter. Facebook, YouTube, en Hyves kunnen snel volgen, maar deze 5 zijn in de meeste gevallen voldoende om mee aan de slag te gaan.

Succes, en ik nodig graag iedereen uit om zijn of haar aanvullingen te doen!

1 gedachte over “Social Media voor ondernemers”

  1. Pingback: Social Media voor ondernemers / ROI | Business Model Engineering | Scoop.it

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven