Een term die je inmiddels wat vaker tegenkomt is lifehacking. Persoonlijk vind ik het geen al te bruikbare term, maar ja, mijn mening is niet gevraagd 😉
Waar het voor staat is nog niet iedereen even duidelijk. Daarom wat toelichting:
In essentie kun je stellen dat lifehackers bezig zijn om tips met elkaar te delen die het werken slimmer en efficiënter maken. Oftewel het modelleren van je informatiegedrag naar eigen behoefte. Met de bedoeling om het leuker en beter te maken. Zo wordt lifehacking een mix van timemanagement, kennismanagement en persoonlijke ontwikkeling. In een tijd waarin we met een stortvloed aan informatie te maken krijgen en vrijwel altijd wel iets met een computer moeten kunnen een nobel streven wat mij betreft. Een en ander houdt natuurlijk verband met “het nieuwe werken”. Nog zo’n term welke een container begrip dreigt te worden.
In het kader van Lifehacking is een leuk en interessant boek dat van Martijn Aslander, Frank Meeuwsen, en anderen: 150 lifehackingtips (Verkrijgbaar via VanDuurenManagement). Er is ook een actieve site: lifehacking.nl. Neem eens een kijkje en doe er je voordeel mee.