Kieskeurig zijn met klanten

kieskeurigVoor alle tere zielen, bij voorbaat mijn excuses. Maar het moet er even uit, ook al is het vloeken in de kerk: Ook met klanten mag je kieskeurig zijn! Sterker nog, ik raad het je van harte aan. Of het nu gaat om die ene, waarvan je bij voorbaat al weet dat er gedonder komt, of die ander, die je gewoon een slecht gevoel bezorgt, zeg NEE. Dat opgewonden standje, die denkt dat ie met power play over of langs je heen komt, gewoon blijven glimlachen en voet bij stuk houden. En als het gras ergens anders groener is, wens ‘m veel succes!

En soms twijfel je maar een klein beetje. Over een sollicitant of een opdrachtgever. Zet alle plussen en minnen dan eens goed op een rij en neem je besluit. Als je meerdere kandidaten hebt, zeg NEE. Als je de opdracht niet bij je vindt passen, al betaalt ie heel goed, zeg NEE.
Ja dat valt niet altijd mee, het geld is immers goed en soms heb je het gewoon nodig, maar je haalt er toch geen (of te weinig) voldoening uit. En ben eens eerlijk, is plezier niet veel belangrijker dan omzet? Met de juiste energie kom je verder, dat is presteren met plezier…

In een winkel gelden soms andere wetten. Want niet iedereen beseft dat een koninklijke bediening, om een keizerlijke houding vraagt. Even los van het feit dat andersom ook geldt. We zijn nu eenmaal niet ongevoelig voor elkaar.
Maar voor alle professionals in de wereld, luister naar je lijf en zeg NEE als je dat zo voelt. Dan voelt elke JA zoveel beter 😉

Meer tips:
http://www.inc.com/don-rainey/six-deals-to-avoid.html

http://sivers.org/proudly-exclude-most

Scroll naar boven