Keuzes maken op internet

keuzes maken op internetSoms moet je niet te veel nadenken over wat er om ons heen allemaal gebeurd. Ieders visie daarop is vanuit dat eigen kader ongetwijfeld waar, of voelt op zijn minst zo. En och, stil staan is achteruitgang toch?

Maar over sommige dingen kun je wel nadenken en daarover gaan we het vandaag maar eens hebben. En dan specifiek over keuzes rondom het gebruik van het internet. Hetgeen ik hier inbreng is mijn waarheid op dit moment, denk er gerust anders over (en reageer dan, altijd goed voor de beeldvorming). Ik pretendeer niet volledig te zijn, maar wil in ieder geval stof tot nadenken aanbieden.

Laten we eens naar het ondernemersperspectief kijken. Die wil op internet want:

  • Iedereen doet het, dus ik moet ook
    Mhm, een lastige. Als je geen specifiek doel hebt, weet je dan bij welke boom in welk bos je moet zijn?
    > Bepaal je doel!
  • De klanten zitten daar ook
    Maar waar zitten ze, en wat willen ze. Mensen vervelen zich snel, dus goede content leveren houdt het allemaal wel wat spannender. En liefst interactie.
    > bepaal wie je digitaal wil treffen en weet waar ze komen
    > is je bedrijf ingericht op interactie?
    > welke verwachtingen wil en kún je waarmaken?
    > is er tijd om met regelmaat informatie te delen?
    > laat je webbouwer er in ieder geval voor zorgen dat onder water ook de juiste informatie wordt vastgelegd
  • Als ik investeer, moet ik er ook geld mee verdienen
    Opnieuw een lastige. Als je heel groot en heel bekend bent weet men je vast te vinden. Maar voor de relatieve nieuwkomers gelden andere regels. Als je (potentiële) klant nog nauwelijks weet dat je bestaat en waar ie je voor moet bellen, is hij waarschijnlijk niet eens naar je op zoek. Ai…
    > eerst zaaien! Door te bloggen bijvoorbeeld, door op LinkedIn in groepen mee te discussieren. Of door op Twitter en Facebook acties aan te kondigen.

Verder geldt dat de informatie die we delen op internet voor de eeuwigheid is. De jongeren zijn zich daar vaak nauwelijks van bewust en in alle eerlijkheid is dat misschien maar goed ook. Immers, ook de recruiters verjongen en staan dadelijk niet te kijken van de uitkomsten van een google zoek opdracht… Maar met een beetje fantasie kun je dat principe vast ook ten gunste gebruiken!

Tot slot enkele tips. Als je een website wil, probeer het dan simpel te houden. En waar het kan persoonlijk. Je kunt gaan voor zo’n ellenlange URL die wel duidelijkmaaktwatjedoet.nl, maar gewoon een afkorting doet het ook hoor. En je email kan natuurlijk naar info@jouwbedrijf.nl, maar misschien is het wel prettiger voor je klant om ‘m gewoon naar jou te sturen.

Voor nu even voldoende. Vanaf deze plek prettige dagen en bedankt voor het lezen.

Scroll naar boven