Eh, voordat u nu denkt dat ondergetekende iets onder zijn naam de wereld in wil slingeren; nee, dit gaat over heel iets anders. De naamgever van het Peter principe (Peter Principle) is dr. Laurence Peter geweest (volgens Wikipedia in 1969). De algemeen geaccepteerde definitie is “In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie”.
Bekende voorbeelden zijn die topverkoper die manager van het verkoopteam gemaakt wordt en vervolgens gigantisch faalt omdat al het plezier uit zijn werk verdwijnt, of die persoon die door jarenlange toewijding aan het bedrijf uiteindelijk net op die plek terecht komt waar de kwaliteiten niet meer tot uitdrukking komen. Ongetwijfeld heb je nu minimaal 1 persoon in gedachten…
In het kader van iets waar ik nu mee bezig ben, zoek ik momenteel naar informatie over het Peter Principe in organisaties. Hoe herken je het, hoe voorkom je het, hoe los je het op, dat soort vragen. Het vermoeden is namelijk dat om als bedrijf écht succesvol te kunnen blijven op de langere termijn, dit fenomeen (krachtig) moet worden bestreden.
Dus bij deze de oproep aan alle lezers; deel jouw ervaringen en oplossingen (en eventuele vragen natuurlijk ook)!
Alvast dank voor je bijdragen.
Peter
Pingback: Presteren met plezier
Pingback: Levensfasen van bedrijven