“Enhanced” managen

enhancingOp deze plek heb ik het vaker gehad over modellen, met als persoonlijke favoriet, de PDCA. Ondanks mijn credo “a fool with a tool is still a fool”, wil ik er toch nog eens eentje uitwerken. Ook een interessante vind ik!

Een andere manier om naar het managen te kijken, is via de kerntaken. Op een rijtje:

  1. Plannen
  2. Organiseren
  3. Leiden
  4. Informeren
  5. Controleren

Allemaal bekende termen waar we snel beeld bij hebben. Maar laten we eerlijk zijn, dat komt zo toch wel een beetje kil over. Als je hele team in de instructiefase zit (S1 bij situationeel leidinggeven) werkt het plat gezien misschien zelfs wel, maar dat lijken me eerder de uitzonderingen…

Dus, er is meer onder de zon! Je komt in dat verband de term “Enhancing” wel eens tegen. Vrij vertaald: toevoegen. Oftewel: hoe creëer je de ruimte bij anderen om te presteren, en waar nodig nieuwe wegen in te slaan. Want laten we dat vooral niet vergeten, simpel in een kringetje blijven draaien betekent onherroepelijk stil staan. Wat tot achteruitgang leidt, dat hoeft verder geen betoog.

Maar dat enhancing c.q. toevoegen, waar zit ‘m dat in?

Om te beginnen denk ik dan aan inspireren. Om echt tóp te kunnen presteren, is plezier in wat je doet essentieel. Als er veel energie in je team vrij komt, verandert gewoon je werk doen in excelleren. Elkaar aansporen om te blijven verbeteren. En met veel lol.
Ook denk ik aan eigen verantwoordelijkheid. Zelf nadenken over je werk en waar je kunt verbeteren. Je werkt procesgericht, maar blijft niet hangen in steeds hetzelfde doen. Continu in kleine stappen verbeteren.
Bezig zijn met hoe je de klant kunt verrassen. Hoe je nog sneller levert, verwachtingen overtreft. Kritisch zijn. Op jezelf en op de anderen in je team. Positief gebracht, maar iedereen kan en wil blijven leren.
Verder denk ik aan duidelijkheid. Een visie die bij eenieder duidelijk op het netvlies staat. Die stabiel is, maar indien nodig wel wordt aangepast aan veranderende omstandigheden.

Zomaar een aantal zaken die bij mij opkomen over dit onderwerp. Je toevoegingen zijn welkom!

Als je Enhancing toevoegt aan de eerdere opsomming van kerntaken ontstaat het acroniem POLICE. Dat slaat eigenlijk nergens op, maar onthoudt wel gemakkelijker. Want als je een ding niet moet doen, is politieagent blijven spelen 😉

2 gedachten over ““Enhanced” managen”

  1. Leuk stukje! Maar het blijft altijd zo in de theorie hangen. Waar ik meer geïnteresseerd in zou zijn; hoe motiveer je je mensen om daadwerkelijk dat stapje harder te lopen. Om kritisch naar zichzelf te kijken, zich pro actief op te stellen en de klant nog beter van dienst te zijn? En wat moet je als manager vooral niet doen? AKA wat is contra-productief gedrag?

    1. Hallo Stephan,

      bedankt voor de reactie en het compliment.
      Wat je vraag betreft, helaas kan ik die niet op maat beantwoorden. Dan zou je samen wat dieper op de materie moeten inzoomen. En dat kan eigenlijk alleen in een persoonlijk gesprek.

      Maar in generieke termen:
      Om te beginnen geldt dat jij een ander nooit verder kunt brengen dan je zelf bent. Dus; hoe goed ken je jezelf? Je kracht en je valkuilen? Je drijfveren? Is jouw prestatienorm die van de mensen in je team? Kortom, de ontwikkeling van jou als persoon bepaalt voor een belangrijk deel de ontwikkeling die je je team kunt laten doormaken.

      Mijn ervaring is dat het belangrijk is om je ego thuis te laten. Om je te blijven realiseren dat communicatie van de verzender is (en je dus altijd moet controleren of je begrepen wordt). Waarbij jij de flexibiliteit moet hebben om jezelf aan te passen aan diegene waar je mee aan de slag gaat.
      Zelf het goede voorbeeld blijven geven. Duidelijk zijn over de keuzes die je maakt. Ook sorry kunnen zeggen als jij een fout maakt. Liever een slechte keuze maken dan geen keuze. Beginnen en bijsturen tijdens de wedstrijd.
      Ook vind ik het altijd belangrijk om iedereen zoveel mogelijk te laten participeren (al gaat dat niet in alle gevallen). Maak gebruik van de kracht van de mensen en doe niet alles voor. Je krijgt niet altijd wat je zelf in gedachten had, maar wel altijd meer betrokkenheid. En de ervaring leert dat je zo ook verrast kunt worden. Zeker in relatie tot je eigen beperkingen is het altijd handig om op met name die onderdelen kritiek te vragen (en te gebruiken).

      Ik realiseer me dat dit een hele opsomming lijkt. Laat eens weten of dit helpt en of het weer andere vragen oproept.

      Grt, Peter

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven