Seth Godin heeft wel een en ander bereikt met zijn boeken. Hij daagt de traditionele marketing uit met zijn stellingen en weet zijn boodschap goed te verpakken in makkelijk leesbare boeken.
In zijn boek Purple Cow (hij is geen Europeaan en kent Milka dus niet) zegt hij “of je bent een Paarse Koe, of je bent het niet.” Oftewel Of je bent buitengewoon, of je bent onzichtbaar. Maak je keuze….
Een prikkelende en uitdagende stelling wat mij betreft. Omdat ieder bedrijf wel iets over marketing weet is het voor te stellen dat de traditionele P’s van de marketing (weet je wel; Product, Prijs, Plaats en Promotie) onvoldoende onderscheidend vermogen genereren. Dus je moet echt met iets beters komen (en of People Planet en Profit daar onder vallen…)! In de termen van Godin, zwart-witte koeien zijn er zoveel, daarmee val je niet op. Maar een paarse, dat is wat nieuws.
En iets nieuws is natuurlijk net datgene waarmee je de aandacht kunt trekken. En let op, geen gimmicks of flashy reclames vol seks of humor. Nee, het opvallende aspect moet onvoorwaardelijk verbonden zijn met je dienst of product! In het boek worden daar dan ook enkele sprekende voorbeelden van gegeven. Het boek is een aanrader voor mensen die geloven in dat wat ze doen, maar nog niet helemaal scherp hebben hoe ze die boodschap de wereld in gaan helpen.
En hoe zit het met met jouw product of dienst, is het werkelijk opmerkelijk (genoeg)?…
Hi Peter,
I love purple cows…Maar het moeten er niet teveel worden, want dan zijn ze niet meer onderscheidend genoeg… 😉
Ciao, Maud
Hoi Maud,
with you on this one 😉
Bedankt voor je reactie!
Grt, Peter