De ondernemer en het WWW

world wide webHet world wide web… Voor de één een speelweide. Vol kansen, klanten en opdrachten. Met schijnbaar speels gemak laveert men door alle social media heen en creëert toegevoegde waarde voor iedereen.

En een ander vraagt zich af wat ie er mee moet. Ziet alleen valkuilen en beren. Vraagt zich af welke mogelijkheden er zijn en hoe je die allemaal kunt gebruiken. Wil er misschien wel iets mee, maar wat? En hoe?

Helaas is een antwoord op die vraag een nogal persoonlijke kwestie. Want zoals ik wel vaker zeg, DE waarheid bestaat niet. Het blijft een kwestie van bepalen wat voor jou en zeker jouw klant iets betekent en hoe je dat vervolgens in de praktijk kunt brengen. Klinkt simpel, maar is het niet. Zeker niet door het woud van goed bedoelende adviseurs die allemaal hun eigen visie op de waarheid hebben en soms met de prachtigste, maar regelmatig tegenstrijdige adviezen op de proppen komen.

Uit de praktijk merk ik dat er een aantal dingen zijn die werken. Een kleine bloemlezing:

  1. Bepaal je doel:
    Wat wil je bereiken en waarom? Weet je wat jou bijzonder maakt? Of voor welke vraag je een oplossing aanbiedt? Waarom jouw product of dienst anders, beter, simpeler is? Hoe meer focus je hierbij kunt aanbrengen, hoe gemakkelijker je uiteindelijk een boodschap de wereld in kunt brengen. En daarmee ook de juiste mensen aanspreken.
  2. Bepaal je doelgroep:
    Welke klant kun je waar bereiken? Er zijn zoveel Social Media, met deels een eigen publiek. Op dit moment zijn LinkedIn, Twitter en Facebook en Hyves allemaal om een andere reden relevant. Speel daar op in.
  3. Bepaal je middel(en):
    Wat mag het kosten? Feit is dat een online aanwezigheid altijd om een investering vraagt. In tijd. Je moet zaaien om (ooit) te kunnen oogsten. Realiseer je dat het een kwestie van lange adem is. De incidenten daargelaten is het voor de meesten een kwestie van blijven volhouden.
  4. Blijf Communiceren:
    Rome is niet in 1 dag gebouwd, en je onderneming heeft ook meer nodig dan een website alleen. Vertel over wat je meemaakt, wie je waar mee geholpen hebt, etc.
  5. Durf te vragen:
    Ben niet bang om te bekennen dat je het ook niet allemaal zeker weet, #durftevragen is er niet voor niets. Doe marktonderzoek, test een idee of ontwerp, de toepassingen zijn enorm.
    En ja, soms lijkt de hulp van een adviseur heel duur. Maar als ie goede vragen stelt, goed luistert en vanuit zijn of haar expertise jouw ideeën scherper weet te maken, dan vallen die kosten eigenlijk wel mee. Jij weet immers meer dan wie ook van je product of dienst, een ander kan jou op andere terreinen goed aanvullen.
  6. Let op de grote dingen, maar ook op de details:
    Als je niet weet waar je naar toe loopt, zul je nooit verdwalen. En als je een bom wil kappen, moet je niet alleen het goede bos zien te vinden…
    Welke boodschap zend je uit als onder je website © 2008 staat? Of als het laatste nieuwsbericht een kerstboodschap is? Uit 2010? Of bij een zoektocht vindt men je site nog wel, maar de omschrijving daarbij heeft niets met je bedrijf of de zoekopdracht te maken. Neem jij je klant dan serieus?

Als je dit rijtje zo bekijkt dan zijn het niet veel nieuwe dingen. Elke (startende) ondernemer moet zich dit soort vragen blijven stellen. Want gisteren is anders dan vandaag, en morgen is het spel alweer veranderd. En niemand die jou dat komt vertellen natuurlijk… 😉

…Succes met antwoorden…!

Scroll naar boven