Afgelopen EK was het weer in alle hevigheid te zien; de beste stuurlui staan aan wal. Nederland heeft grofweg zo’n 15 miljoen bondscoaches en die weten het ook nog allemaal beter dan diegene die er voor betaald wordt. Sommige analytici gaan zelfs zo ver om ons uit te leggen wat een voetballer met zijn uitspraken nu eigenlijk werkelijk bedoelde te zeggen. Een fraai staaltje geschiedenisvervalsing? Of wellicht hebben ze onvermoede talenten waar wij allemaal jaloers op kunnen zijn…
Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat het me hogelijk verbaasd dat kosten nog moeite worden gespaard om ons te overvoeren met al die meningen. En niet alleen ons, volgens mij doen ze ook hun best om de voetballers zelf iets te laten inzien wat ze zelf nog niet zo zagen. Denk aan de discussie rondom de spitspositie. En of dat het uiteindelijke resultaat ten goede komt?
Maar goed eigenlijk wilde ik het niet eens over voetbal hebben 😉
Want hoe ga je als ondernemer eigenlijk om met de mening van anderen? Ben jij een allesweter, die geen input van anderen nodig heeft? Het zal eenzaam zijn, maar in ieder geval duidelijk voor iedereen.
Of ben jij meer het type dat constant aan anderen vraagt hoe die er over denken en daarom in zoveel kringen draait dat het eigenlijk helemaal niet meer uitmaakt wat de koers is. Je verdwaalt immers toch niet…
Volgens mij is een tussenvorm het best. Je hebt een koers, maar durft wel de kritiek van een ander aan. En als er dingen worden ingebracht waar je zelf niet bij hebt stil gestaan, maar die wel hout snijden, dan durf je ook aan te passen. De wereld om ons heen verandert immers continu, dus scherp blijven is een vereiste.
En je voelt je ook niet te groot om voor die onderdelen waarvan je weet dat jouw kennis te kort schiet, de hulp van een ander (een interim manager, een consultant, etc.) in te roepen. Je wil immers kwaliteit, dus laat je die stuurlui aan wal hun zegje doen.
Maar jij kiest. Het is tenslotte jouw bedrijf…