Beoordelen

Deze tijd van het jaar wordt in bedrijven vaak gebruikt om de personeelscyclus af te ronden. Oftewel, het is tijd voor het beoordelen van het functioneren. Eventueel gekoppeld aan het vaststellen van het salaris in het nieuwe jaar.

Nu weet ik uit ervaring dat dit beoordelen niet door iedereen als een positief fenomeen wordt ervaren. Terwijl dat, rekening houden met bepaalde uitgangspunten, toch helemaal niet zo’n probleem hoeft te zijn. Volgens mij zijn een aantal spelregels erg handig:

  • een beoordeling is nooit gebaseerd op incidenten
  • een beoordeling is nooit een verrassing voor de ontvanger
  • de voortgang is tussentijds (regelmatig) onderwerp van gesprek geweest
  • beoordelen van resultaatdoelstellingen vindt zo neutraal mogelijk plaats waarbij het mogelijk moet zijn om een handweging toe te passen om de verhoudingen binnen een team correct weer te geven
  • een beoordeling houdt rekening met zaken waar geen afspraken over gemaakt zijn, maar wel van invloed waren op het functioneren (zowel positief als negatief)

Zeker als interim manager is het soms lastig om een adequate weergave over een jaar in beeld te brengen. Dan is het handig om in goed vertrouwen met elkaar in discussie te kunnen gaan en bij aanvullende informatie onderdelen ook aan te passen. Niemand is immers perfect, ook een Ad Interim niet.

Ben benieuwd naar jullie mening en of tips hierover, dus reageer gerust!

Scroll naar boven