– managen, coachen en verbeteren –
Spreuk van het moment
Follow me on Twitter
Blog Archief

Personal branding

personal brandingAls zelfstandig professional zijn er allerhande manieren om jezelf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Goed werk leveren zodat je op een positieve manier over de tong gaat is er logischerwijs een van. En zeker niet de onbelangrijkste, al gaan we het daar nu niet over hebben.
Reclame maken kan ook, maar kost vaak toch heel wat en je schiet bovendien eigenlijk in de wilde weg met hagel. Netwerken is de volgende optie. Kost tijd, en in mijn filosofie is dat allereerst zaaien om uiteindelijk te kunnen oogsten. Niks mis mee, maar de opbrengsten op korte termijn zijn dan altijd onzeker. Even los van het feit dat het niet voor iedereen gemakkelijk is, zeker als het een omgeving is met veel onbekenden. (mijn tip; hou het klein en probeer met 1 persoon een gesprek aan te knopen en beter te leren kennen en bouw het van daar uit verder op). En dan is er natuurlijk nog de website. (Jawel, er zijn nog andere opties, maar voor nu laat ik het hierbij).

En wat doen we vaak met die website? We zorgen voor een huisstijl, bedenken wat teksten en zoeken er plaatjes bij en het hele ding gaat online. En daar blijft het dan vaak bij. En dat is gewoon erg zonde! Want door die website zo statisch te houden gaat de lol er al snel vanaf. Terwijl het voor je zichtbaarheid beter is om wat meer te doen met alle mogelijkheden van Social Media.

Want in het kader van het onderwerp is er veel meer met die website te doen en dat hoeft niet eens zo heel erg veel meer te kosten dan wat tijd. Een nieuwspagina is een voorbeeld, maar nieuws is er soms wel, maar niet altijd geschikt voor publicatie.
Nee, naar mijn mening is het handiger om een blog te integreren in je site. Gewoon gratis, via WordPress bijvoorbeeld (mijn blog is een voorbeeld daarvan). Een beetje webbouwer kan die move wel maken.
En in zo’n blog krijg je alle gelegenheid om over dingen te schrijven die bij je expertise passen. Je geeft er op een simpele manier mee aan waar ze jou voor kunnen bellen, je komt dichterbij en wordt meer menselijk en niet onbelangrijk; je website wordt er een stuk levendiger door en dat zal Google (nog steeds de absolute nummerr 1 bij zoekopdrachten) niet ontgaan. En je hoeft er niet eens elke dag mee bezig te zijn (als je al zoveel inspiratie hebt) maar enige vorm van regelmaat is op zich wel handig.
Let wel, ook hiervoor geldt dat het allereerst zaaien is. Denk niet dat dit het kip met het gouden ei is. Zie het meer als een kanaal wat een bijdrage levert aan je personal branding. Er komt nog wat meer bij kijken, maar daar hebben we het een andere keer wel eens over…

Ter afsluiting; begin er niet aan voordat je weet wat je doel is. Dat helpt je om je te focussen op posts die daar aan bijdragen. Veel succes met schrijven! Zoals altijd zijn je tips en aanvullingen weer welkom.

One Response to Personal branding

  • Hallo, ik heb je bericht met plezier doorgenomen! ik kom zeker een keer terug. Ik heb het artikel Personal branding verzonden naar al mijn volgers op mijn Google one account! Fijn weekend!